De verwarde man

Een aanklacht tegen de copy & paste cultuur

Geert Wilders heeft denktank in kapsalon

Jan Körver is de enige die aan het haar van Geert Wilders mag zitten. De Venlose kapper mag de PVV-leider al ruim veertig jaar tot zijn vaste klantenkring rekenen. Maar de invloed van de kapper reikt verder. Herenkapsalon Körver fungeert ook al jaren als officieuze denktank voor de geblondeerde politicus.

Herenkapsalon Körver is een klein eenmanszaakje in de winkelstraat van Venlo. Buiten schreeuwen reclameborden om aandacht, maar binnen heerst de rust. Het lijkt alsof de tijd er heeft stilgestaan. Zwaar, eikenhouten meubilair ademt de sfeer van vroegere tijden. Jan Körver (63) nam de zaak zo’n dertig jaar geleden over van zijn vader en heeft er sindsdien weinig aan veranderd. “Veel kapsalons zijn tegenwoordig heel steriel”, verklaart Körver. “Daar zit geen leven meer in. Ik wilde daarom een plek creëren waarop de tijd geen vat lijkt te hebben. Mijn klanten kunnen dat ook waarderen.”

Denktank
De klanten van Körver komen niet alleen om hun haar te laten knippen. Achterin de kapsalon staat een aantal lederen fauteuils waar vaste klanten kunnen genieten van een drankje. “Officieel moet je daar een drankvergunning voor hebben”, weet Körver. “Maar de gemeente knijpt gelukkig een oogje toe.” De gesprekken in de zithoek gaan niet zelden over politiek. En dan lopen de gemoederen vaak hoog op. Körver: “Ik heb een zeer brede klantenkring, van stratenleggers tot wethouders. Je kunt je voorstellen dat dat zeer levendige gesprekken oplevert.“ Al in zijn VVD-tijd kwam Geert Wilders regelmatig naar de kapsalon om zijn ideeën te testen. Deze gewoonte leidde in de loop van de jaren tot de vorming van een ware denktank. “Tegenwoordig geeft hij even een belletje als hij ons nodig heeft. Dan prikken we een datum en roep ik de mannen bij elkaar.”

Kopvoddentax
Körver en zijn klanten nemen hun rol als denktank van Geert Wilders zeer serieus. “Wij zijn zeg maar de ogen en oren van Geert.  We weten wat er gebeurt op straat. Zelf kan hij zich in het openbaar niet meer vrij bewegen.” Toch houden ze er ook van om af en toe een geintje uit te halen met de PVV-leider. “Die kopvoddentax bijvoorbeeld. Dat was een ideetje van Frits, de fietsenmaker van hier om de hoek. God, wat hebben we daarom gelachen. En dan brengt Geert het met zo’n uitgestreken, serieuze kop in de Tweede Kamer. Machtig mooi!” Ook vinden de Limburgers het leuk om uit te proberen hoe ver ze kunnen gaan. De uitspraak van Wilders dat de Turkse leider Erdogan een freak is, was daar een gevolg van. “Dat zegt hij nooit, dachten we. Maar dan doet hij het toch hè. Het kan hem niks schelen”, lacht Körver. “Dat is genieten hoor. Dan zitten we hier voor de tv te gieren met een bak chips op schoot.”

Werk aan de winkel
De denktank had nooit gedacht dat Wilders zo groot zou worden. Körver: “Die Hollanders zijn wel makkelijk in te palmen. Een paar krachttermen en iedereen loopt achter hem aan. Je moest eens weten wat ik allemaal heb moeten uithalen om enkel mijn vrouw achter me aan te krijgen. Nee, wat dat betreft zijn Limburgers wel wat nuchterder.” Voor de mannen van herenkapsalon Körver betekent de populariteit van Wilders werk aan de winkel. “Ja, de peilingen zien er goed uit, maar we moeten het nog zien vast te houden hè. De komende maanden komen we daarom minstens één keer per week bij elkaar. Geert moet scherp zijn en de laatste informatie tot zijn beschikking hebben.”

Nichterig
Wat vindt de Venlose kapper eigenlijk van het haar van Wilders? “Tja, mijn keuze was het niet”, geeft Körver toe. “Toen hij me de eerste keer vroeg of ik het wilde blonderen, dacht ik dat hij een grapje maakte. Blonderen is toch meer iets voor vrouwen, vind ik. Bij mannen staat het al snel een beetje nichterig. Ieder ander zou hier in Venlo allang in elkaar zijn getrapt met zo’n kapsel.” Het gerucht dat Wilders zijn haar laat blonderen om zijn Indische afkomst te verhullen, kan de kapper niet bevestigen. “Dat is persoonlijk. Of het waar is weet ik niet. Ik heb het hem nooit gevraagd.”

13 reacties

  dirk wrote @

Ik voel een Speldeprik

  Bertvek wrote @

Schande! Zeer onprofessioneel.

  truus wrote @

tja, tis maar waar je grappen over maakt…

  Piet de Haan wrote @

best goed geschreven en grappig 🙂

Hulde

  Mau wrote @

Zo zie je maar weer. Elke gek kan in de politiek. Ingrediënten om in de politiek te komen?:
– gefrustreerd/getraumatiseerd?
– vurig verlangen naar gelijk hebben
– vurig verlangen naar waardering

Succes! De toekomst wordt er niet beter op.

  Rhemrev wrote @

Tikvoutje in je naam ? moest de u geen o zijn ?

  piet hh wrote @

wat onprofessioneel van die kapper dat hij uitspraken doet over Wilders.

  Marianne wrote @

ik vind t niet onprofessioneel, elk mens heeft tog zogenaamd rechten op om zijn zogenaamde mening te geven ?
ik denk gewoon dat die blonde wraak wilt nemen 😀

  ed wrote @

goh, hitler deed zijn best om zijn joodse afkomst te verbergen en nou doet wilders hetzelfde om zijn indische afkomst te verbergen.

wanneer houden de vergelijkingen op???

  Rhemrev wrote @

Hahaha geweldig om te zien dat die Anties er massaal intrappen. Daaruit blijkt dat je die alles wijs kunt maken.
Maarja, met grote voorbeelden als Lenin, Mao, Stalin, Castro en Chavez denk je altijd alles te weten

  hans wrote @

Heel goed geschreven en erg grappig.

Ik ben benieuwd wie van de kinderen het gemaakt heeft, dat is echt een talentje……………

  Maria wrote @

Als iedereen nu eens ..en zeker in de politiek nu eens naar zich zelf kijkt en niet gelijkt oordeelt over wat men leest of hoort ..dan zou de wereld er pas beter uit zien .
Het spreekwoord is er niet voor niets…
Oordeel niet eerder over iemand eer je in zijn of haar schoenen hebt gestaan.En zo is het maar net .

.

  Maria wrote @

Sorry type fout …gelijkt moet natuurlijk gelijk zijn.
zie berichtje boven.


Sorry, the comment form is closed at this time.

