De verwarde man

Een aanklacht tegen de copy & paste cultuur

Bedankt iedereen!

Gouda, 29 maart 2010

Lieve lezers,

De verwarde man stopt ermee. Deze weblog was opgezet door groep 8 van basisschool De Carrousel in Gouda, in het kader van het Grote School Project. Dit jaar was het thema ‘Media’. Met de weblog De verwarde man wilden we de werking en de invloed van nieuwe media onderzoeken. Het project is nu ten einde.

We hadden vooraf niet verwacht dat het project zo’n groot succes zou worden. Er werd veel gereageerd op onze berichten. En het bericht over ‘de Neger van Venlo’ haalde zelfs landelijke kranten en een Duits weblog.

Namens alle kinderen van groep 8 wil ik daarom iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit succes. Mede dankzij jullie is het een zeer leerzaam project geworden. Onze speciale dank gaat uit naar internetredacteur AK van het Algemeen Dagblad. Hij heeft de boel goed aangezwengeld. Bovendien heeft hij ons laten zien dat je je niet altijd aan journalistieke principes hoeft te houden, ook al werk je voor een gerenommeerd medium.

Voor de nieuwsgierigen: de teksten van De verwarde man werden geschreven door Ruben, Jayden en Sophie van groep 8. De oom van Meis schreef de Limburgse tekst die als reactie diende op het bericht over de kapsalon van Geert Wilders.

En voor de goede orde: de teksten op deze weblog zijn niet waar. Ze zijn ontsproten aan de fantasie van onze leerlingen. Mocht iemand zich gekwetst voelen door de teksten, dan bieden wij hierbij onze excuses aan.

Jeroen van der Steege, leerkracht van groep 8

Update: voor degenen die zich niet kunnen inleven in de belevingswereld van 12-jarigen: dit bericht is natuurlijk ook verzonnen.

83 reacties

  Bert Peters wrote @

Geweldig, applaus mensen!

  Moelejaan wrote @

Grandioooos!

Staande ovatie, begint een wave ………

  Coen wrote @

Hahahahaha geweldig grote klasse

  kaasneger wrote @

Ik vind dit een top les! En niet alleen voor de leerlingen van groep 8…

  Multi wrote @

Heerlijk ,

nice one guys !!

  Coen wrote @

Hahahahaha geweldig grote klasse !!!!

  nitlie wrote @

hahahahahahhaha AD idots

  Wouter wrote @

Misschien moeten Ruben, Jayden en Sophie van groep 8 solliciteren bij het AD, daar kunnen ze wel wat goede mensen gebruiken.

Klasse!

  Crescent Moon wrote @

Bwahahahahahaha! Priceless…. Ik heb Wilders af en toe zelf tussen mijn kiezen en dan schud ik er even flink mee….. Ben dan ook wel een hond. 😉 Lof.

  Qdude wrote @

Werkelijk geweldig!!! Moraal van het verhaal: ook de grote media is niet betrouwbaar als ze lijkt.

  henk wrote @

Dit is natuurlijk pas de echte 1 april hoax! Geenstijl stinkt er met beide ogen in zoals altijd!

  Dutch_Bear wrote @

Hulde!!

  Bas wrote @

Geweldige actie! Proficiat! De hele klas verdient een mummiepak! 🙂

Ga zo door journalisten in spé!

Groeten uit Groningen

  HALLO wrote @

Ik vind het eigenlijk nog ongeloofwaardiger dat deze hele site is opgezet door een groep 8 klas. In groep 8 de werking van nieuwe media uittesten en onzinverhalen verzinnen waarmee je het imago van een politicus schaadt met de bedoeling om te bekijken wat voor invloed nieuwe media heeft; dat vind ik nogal een rare opdracht…

  Blackf1re wrote @

Goed gedaan 🙂

Leuk dat ik het nog vertaald heb!

  Frank wrote @

Goed bezig nieuwe generatie. Zo toon je aan dat gevestigde media ook niet altijd zijn informatie verifieert. Staat mooi op het C.V.

  Paul Bos wrote @

Ja super gedaan…

  hoi wrote @

Briljant mensen!
grandioos.

  Jeroen wrote @

Geweldige vervroegde 1 april grap uit Gouda. mijn complimenten voor de docenten van deze school.

  Nico Galijk wrote @

Zeer goed dat jullie kinderen de werking van propaganda en leugens in de hedendaagse goedkeuren.

Stelletje malloten

  Dirk wrote @

Hilarisch !
Wat een stunt. Ruben, Jayden en Sophie FTW !

  Peter wrote @

groep 8 pwnt journalistiek Nederland.

Hulde, dat er binnen het journaille maar weer een forse ontslaggolf los mag barsten, ze zijn geen knip voor de neus waard.

  Peter wrote @

Briljant gedaan, complimenten, en hopelijk horen we nog veel van jullie in de toekomst.

  Rik wrote @

Een woord:

Chapeau

  vincent wrote @

Geniaal! respect!

  Wilma wrote @

Als het nepbericht is verzonnen en gemaakt door leerlingen uit groep 8 vreet ik een hele jaargang papieren AD op. Maar sneu is vooral jullie misplaatste triomfantalisme. Wat hebben is er nu helemaal aangetoond? Dat er luie redacteuren zijn? Kan iedereen je ook wel vertellen zonder deze ‘grap’. Ga kinderen gewoon leren hoe ze betrouwbare informatie van internet kunnen halen. Om te beginnen: AD met een paar zakken zout nemen en GeenStijl niet geloven.

  Erik wrote @

De leraar naar schaal 14!!!

  Gouwenees wrote @

Schaal omhoog? Terug naar de PABO.

Deze weblog was opgezet door groep 8 van basisschool De Carrousel in Gouda, in het kader van het Grote School Project.

Het is altijd nog “Dit weblog”, prutsers

  Neerlandicus wrote @

Zeg, Gouwenees, let jij eens beter op de moderne spellingsregels?

http://www.onzetaal.nl/advies/weblog.php

Bij weblog past zowel het voorzetsel de als het voorzetsel het. Waar gaat dat heen met de wereld…

  Wilma eet smakelijk wrote @

Begin maar vast met eten Wilma! De journalistiek in Nederland is namelijk een LACHERTJE!

  Hans wrote @

Hilarisch! Ik wist dat de meeste journalisten weinig checken (zodra er iets wordt geschreven over een onderwerp waar je iets van weet klopt er meestal weinig van, dus dat zal voor de rest ook wel gelden) – maar gewoon een weblog overschrijven zonder ook maar iets te checken is wel heel extreem.

  bOnE wrote @

Ik vind het wel sterk. Onwaarheden de wereld inslingeren is Wilders wel vertrouwd, ook al vermoed ik dat hij zelf heilig in z’n onwaarheden gelooft. Hoe dan ook, dit toont aan dat men geneigd is om bullshit uit de ‘gerenommeerde’ media te geloven, vooral als men stiekem wel geniet van de berichten. Zoals ik…
Wilders is dus weliswaar nooit een Venlose neger geweest, maar in Kanaleneiland Utrecht heeft ‘ie wel behoorlijk op z’n kloten gehad. Dus wellicht toch…?

  Willem wrote @

Deze klas kan zo aan de slag bij de NOS.

  Jacqueline wrote @

Ik was er dus ook in getrapt.
In de maling genomen door groep 8….
Goed gedaan ;-P

  Drs. Sigismund Schlomo wrote @

En al die linkse onderwijzers moet Geert g.v.d. ook aanpakken. Ze komen me m’n strot uit.

  Maxim van Rijs wrote @

Beste klas en beste leerkracht,

Ik ben een 41 jarige copywriter bij een Amsterdams reclamebureau en probeer dagelijks, in samenwerking met mijn art director, opvallend werk te maken voor grote merken.
Ik moet toegeven best wel een beetje jaloers te zijn op jullie werk!
Top actie, top verhaal. Geef jezelf maar een 10!

  ghita wrote @

leuk,allemaal een rondje ranja en een snoepzak van die aardige priester

  Floris wrote @

Jeroen van der Steege, je bent een grote mongool dat je kinderen dit soort onzin laat opschrijven. Zoiezo horen kinderen van groep 8 nog niet bezig te zijn wat te media allemaal teweeg kan brengen. En ze moeten al helemaal niet bezig zijn hoe ze politici kunnen beledigen door ze ”neger” te noemen, hoop dat je snel ontslagen word prutser dat je bent.

  Loek wrote @

Beste floris, volgens mij weet jij niet waar groep 8ers mee bezig zijn, nog sterker, volgens mij heb je helemaal geen kinderen.
Dit is niet alleen een perfect initiatief, om kinderen te laten zien en beleven dat niet altijd de waarheid zegeviert. Dat ze feitelijk bedonderd worden waar ze bijstaan!
Hulde voor dit blog. zonde dat het stopt..maar ja..groep 8 gaat uitvliegen..Welkom nieuwe groep8?
Ik hoop op een voortzetting!

  peterweethetbeter wrote @

Hoe voel je je nu Loek na deze epische afgang? Jij kunt nog wat leren van dit hoax-hoax projectje. moehahaha

  Jeroen wrote @

Groep 8!?!
Briljant dit!

Zeer goede les lijkt me dit ook. Ik wou dat ik in mijn jeugd een basisschool had met dit soort leerzame initiatieven.

Ontzettend sterke hoax ook. Het verhaal was gewoon sterk bedacht en uitgevoerd. Absolute klasse.

  Addie wrote @

Hulde Jeroen!
Prima les mediawijsheid, iets wat in de huidige samenleving hard nodig is!

  Jasper wrote @

Beste kinderen en docent van groep 8. Hulde voor dit initiatief. Erg mooi dat nog maar eens aangetoond wordt dat de media niet één twee drie te vertrouwen is. Ga zo door.En let maar niet op Floris, die maakt sowieso *kuch* nog dt-fouten in zijn commentaar.

  Lex wrote @

Tja leuke actie hoor, echter imo zijn groep 8 kids (11 en 12 jarigen) hiervoor te jong. “De werking en impact van nieuwe media onderzoeken” yeah right, geloof je het zelf.

Denk eerder dat Meester Jeroen over de ruggetjes van zijn leerlingen wil scoren. Lefties pffff.

  peterweethetbeter wrote @

Lex heeft het bij het goede eind. Hoax blijkt een hoax te zijn. Hij geloofde de actie in eerste instantie al niet. COMPLIMENTEN!! En voor al die schreeuwerts hier die het een goeie actie vonden… in your face roflol

  Eus wrote @

Hulde!

  Pim wrote @

Briljant plan, perfect uitgedacht en uitgevoerd! In hoeverre jullie leerkracht hier een hand in heeft gehad is niet zo heel interessant.

Ik vraag mij af wat de argumenten zijn van de mensen die beweren dat deze kinderen te jong zijn voor een dergelijk onderzoek.

Ik lees slechts:

Floris wrote @ 29 maart 2010 at 22:16

” Zoiezo horen kinderen van groep 8 nog niet bezig te zijn wat te media allemaal teweeg kan brengen. ”

Waarom niet? Heb je liever dat ze ongewaarschuwd en naïef als veel kinderen zijn, de media ontdekken? Dit is een onbetaalbare wijze les geweest voor deze kinderen. Ze mogen hun leraar dankbaar zijn.

Floris, sinds wanneer is het een belediging om iemand een neger te noemen? Ik vind dat nogal een vreemde en verontrustende gedachtegang. Daarnaast vraag ik me af of jij je basisschool wel hebt afgemaakt…

Klasse groep 8!!!

  peterweethetbeter wrote @

en nu Pim ??? hahaha

  Pim wrote @

En nu wat? Ik zie nog steeds geen inhoudelijk sterke argumenten waarom deze kids te jong zouden zijn om de invloeden van de nieuwe media te onderzoeken. Ook jij zegt alleen maar dat Lex het bij het rechte eind heeft. Lex verwijt de leerkracht dat hij wil scoren over de rug van zijn kinderen. Ik denk dat Lex de liefde wil bedrijven met Geert Wilders. Maar dat is ook slechts speculatief.

  contradicere wrote @

Geweldig hé, ze gaan er alweer in met boter en suiker! Zie: De Verwarde Man hoaxed de hoax nogmaals

  Jan wrote @

Geweldig! Zo zie je maar dat die kranten alles klakkeloos overnemen. En dus niet alleen de Telegraaf.

Applaus!

  Zolkel wrote @

ik trap er niet in…. wacht op het volgende stukje maar als dit echt waar is dan hulde….

  Ted wrote @

Haha, mooie grap, gefeliciteerd aan alle kinderen,
Ik erger me al tijden aan de natte-kont journalistiek in NL, jullie hebben dan mooi bewezen

  Joris wrote @

Geweldige actie !

  Cruella wrote @

Groep 8??? Werkelijk???

Als dit écht waar is, is het een Briljante hoax!

De huidige journalistiek máákt het nieuws i.p.v. het te verslaan en we hoeven het natuurlijk niet te hebben over de journalistieke (politieke) partijdigheid van de nieuws- en actualiteiten programma’s van tv.

Vraag me nog steeds af of dit geen vervroegde 1 april grap is, maar nogmaals als dit waar is krijg ik met zulke kinderen weer hoop voor de toekomst en anders…? Anders is het gewoon een goede grap.

Hulde!!!

  Schweinhund wrote @

Haha +1 goed gedaan!

  Edwin wrote @

Ik vind het een geweldige stunt.
De media beïnvloed iedereen in hun denken over landen, culturen en politiek. Veel meningen en gedachtes worden/zijn gevormd door wat de media schrijft of kopieert.
De tekst over Wilders is geniaal. Het gaat zeker niet tever, er worden veel schokkendere dingen geschreven in de media. Herinneren jullie de hoax met Bassie de clown nog? Daar tuinden enkele media ook met open ogen in.
Goed gedaan leraren, goed gedaan leerlingen. Een wijze les!

  J.E. wrote @

Gefeliciteerd! Dat hebben jullie echt goed gedaan. Petje af. Een hele mooie prestatie, ik ben zeer onder de indruk.
Jullie horen niet ons te bedanken, maar wij horen jullie te bedanken.

  Dan wrote @

Hulde!!!

  Mokerslag wrote @

“En voor de goede orde: de berichten op deze weblog zijn niet waar.: Dus: die leerlingen bestaan niet? En de Verwarde Man gaat door?

  test wrote @

Hartelijk dank voor deze wiize les.

  Kaatje wrote @

Misschien postuum nog even AK tot verwarde man van de week uitroepen?

  Jan wrote @

Groep 8? Geweldig dat degenen die het hardst roepen dat niemand in Nederland meer zelfstandig nadenkt, deze bewering voor zoete koek aannemen. Zelfs hele slimme kindertjes die op het punt staan door te stromen naar het VWO of Gymnasium komen niet met dit soort stukjes op de proppen.

Mooi om te zien dat sommige media het bericht klakkeloos hebben overgenomen. Het laat maar weer zien hoe belangrijk het is om te allen tijde zelf te blijven nadenken. Een aanbeveling overigens die niet alleen de media, maar alle Nederlanders ter harte zouden moeten nemen.

  Dirk Anton wrote @

Grote klasse allemaal, een les voor de hele samenleving. Opvallend hoe inventief en scherp jullie zijn op deze leeftijd. Jullie generatie geeft goede hoop voor de toekomst.

  Marky wrote @

Mr. van der Steege,

U bent geweldig, ik zal De verwarde man missen!

en kids, hou dit vast oke 😉

  Jos wrote @

Beste Ruben, Jayden, Sophie en Jeroen,

Bedankt! Bedankt voor de grote glimlach die jullie op mijn gezicht hebben weten te toveren. Bedankt voor het voorhouden van een spiegeltje aan de maatschappij. Er ligt nog een grote toekomst voor jullie in het verschiet!

gr,
Jos

  Remy wrote @

Gieren! Jullie zijn master!

  Dave wrote @

Ook dat dit een schoolprojekt zou zijn, is een HOAX!

Nu komt er zeker een internetslot op internet in de EU.
Jammer hoor.

  contradicere wrote @

Exact… verbazingwekkend hoeveel mensen ook hier geloven dat 11-jarige kids verantwoordelijk zouden zijn voor deze hoax. Hetgeen aanvankelijk overigens helemaal niet bedoeld was als hoax maar als ‘satire’. Vandaar ook dat wij de Contradicere post toevoegde waarin er gewezen wordt op het feit dat De Verwarde Man de hoax nogmaals hoaxed… Maar ja, mensen hé… They just want to believe!

  Jan wrote @

Wellicht komt het door de leeftijd van de bezoekers? Te lang geleden dat ze zelf als 11 jarigen het voetbalveld onveilig maakten? Nog geen eigen kinderen op basisschoolleeftijd? Of hoopvolwachtend tot dochterlief komt melden dat papa opa is geworden? Iedereen die afgelopen paar jaar iets met 10, 11 jarigen te schaften heeft gehad zou toch moeten weten dat dit nooit uit de pen van een basisschoolleerling kan zijn ontsproten???

  kees wrote @

de leerkracht heeft het gedaan.
samen met de leerlingen. lezen is een vak:)

  contradicere wrote @

Inderdaad Kees! Citaat:

En voor de goede orde: de berichten op deze weblog zijn niet waar. Ze zijn ontsproten aan de fantasie van onze leerlingen.

En het zegt u ook niets dat er geen Jeroen van der Steege in Goude woont en geen personeelslid van De Carrousel is?

Valt niet mee hé, je eigen goedgelovigheid in te zien… 😉

  Steven wrote @

Hulde!

  Jan wrote @

@ Kees. Dat is nou grappig. Lezen is mijn vak (samen met kritisch denken overigens). De afgelopen jaren vroeg ik me regelmatig af wat voor praktische voordelen deze studie me uiteindelijk zou opleveren in de maatschappij. Gelukkig kom ik regelmatig reacties als de uwe tegen die mij er weer van overtuigen dat er een groot tekort is mensen die kritisch en zelfstandig (durven) denken. Beste Kees, wat u hierboven lees is satire, evenals de artikelen op de rest van de website. De school in Gouda bestaat inderdaad. Het project bestaat. Maar het leesniveau van 10-11 jarigen is dusdanig dat ze de inhoud van deze website waarschijnlijk niet eens begrijpen (en u klaarblijkelijk ook niet), laat staan dat ze er aan mee geholpen hebben. Verder verwijs ik u graag naar de volgende website http://contradicere1.wordpress.com/

  contradicere wrote @

Bedankt Jan,

U linkt echter naar slechts één deeltje van Contradicere. Om alle content op Contradicere te zien zou een linkje naar de voorpagina, ofwel http://contradicere.tk beter zijn 😉

  margarethagoudana wrote @

Goedemorgen groep 8 en allen die meehielpen dit blog tot zo’n sucses te maken.

In de eerste plaats wil ik me even voorstellen: Margaretha Goudana, de moeder van Erasmus en ik woon in Gouda en ben GEEN verwarde vrouw… Vanmorgen moest ik hoognodig mijn eigen weblog weer eens bijhouden en viel mijn oog op de verwarde man. Dit goudse nieuws had ik gemist, terwijl ik toch altijd zo op de hoogte probeer te blijven van alles wat er in Gouda gebeurt, maar jullie weten inmiddels hoe de media werken….een paar dagen de verkeerde krant, tv-zender of website raadplegen en je krijgt een heel ander beeld van de wereld ! Ik zou jullie op willen roepen om aan de actie Say cheese mee te doen van http://www.bovende7everdieping.nl die vanavond en morgenavond van 19.00-21.00 in het stadhuis plaats vindt, laat dat andere beeld van Gouda maar zien….en dat is de stad waar jullie opgroeien !
En waarom ik het blog nou zo goed vind ?
1. Omdat het actuele nieuws (de verwarde man in dit geval) op een heel humoristische manier wordt beschreven maar niet van “echt nieuws” is te onderscheiden.
2. Omdat jullie de mens achter de verwarde man in zijn waarde laten. Er wordt niet gescholden, bedreigd of vervloekt….en zo hoort dat ook !
3. Omdat jullie een voorbeeld geven van een belangrijke stelregel van Erasmus (die trouwens gewoon Gerrit Gerritszoon heet):
Dat je kinderen niet moet leren WAT ze moeten denken, maar DAT ze moeten denken.

Wie weet ontmoet ik jullie vandaag of morgen weleens in het echt, het zou mij een genoegen zijn….en het is jammer dat het blog nu uit is !

Margaretha Goudana

  Jan wrote @

Beste mevrouw Goudana,

U vroeg zich af waarom u niet op de hoogte was van dit ‘lokale’ nieuwtje, terwijl u normalter zo goed op de hoogte bent van alles wat zich in het Goudse afspeelt.

Welnu. Zal ik u een geheimpje verklappen? U was niet op de hoogte omdat het helemaal niets met die basisschool in Gouda te maken heeft. Wanneer u de kindertjes van de Carrousel op de foto wilt hebben doet u er beter aan de school zelf een belletje te geven.

En nu we het toch over Erasmus hebben, hierbij en toepassend citaat uit diens ‘Lof der Zotheid’ (1511 gepubliceerd):

“Er is dus ofwel geen enkel onderscheid tussen dwazen en wijzen of, als er toch één is, dan is het dat de dwazen gelukkiger zijn daarbij. En wel daarom dat ten eerste hun geluk nauwelijks iets kost omdat een simpele vooropgezette mening voldoende is. Ten tweede omdat zij dit geluk met ontelbare anderen delen. Er is trouwens geen gein aan, iets goeds alleen bezitten.”

  Emiel wrote @

Wat een verwarring allemaal! Ik ben onder de indruk van je, verwarde man! Wij zullen hier donderdag nog hard om lachen lijkt me….

  margarethagoudana wrote @

Dit maakt het verhaal nog veel mooier, ik had beter moeten lezen EN weten !………En dan te bedenken dat “mijn zoon” nog wel in Gouda heeft leren lezen en schrijven ! En dank voor het citaat: ik geef nog even uittip voor in onze leuke goudse stad: niet op 1 april( dan respecteren we nl. “witte donderdag” ) maar op woensdagavond 31 maart bent u van harte uitgenodigd bij de lezing van het Erasmusgenootschap Gouda over De lof der Zotheid ! http://www.goudanet.nl/
Hartelijke groet,
Carolyt

  Jan wrote @

Bedankt voor de uitnodiging. Lijkt me een interessante lezingencyclus met goede sprekers. Helaas woon ik niet in de buurt van Gouda. Anders was ik zeker langs gekomen. Hartelijke groet,
Jan

  ivo wrote @

ik zit op die school in groep 8
en wij hebben dat niet gedaan wij hebben die kinderen nogeneens op school en die meester
ons verbaaste het ook
en we weten nog geen eens hoe je een website moet maken
dus wij hebben dit niet gedaan

  contradicere wrote @

Gehackt… mooi einde van een reeks hoaxen met een allerlaatste weer geweldige hoax. Hoe het werkelijk zit leest u op: De Verwarde Man vernietigd artikel na klachten van school


Sorry, the comment form is closed at this time.

